Rabu, 7 Julai 2010

Sesungguhnya.....


Salam..

sejak kebelakangan ini,aku teringatkan arwah atuk aku Shahbudin..

rasanya belum sampai setahun lg pemergian arwah...

Aku amat sayangkan dirinya...teringat waktu aku kecik-kecik dulu,dia selalu memanggil aku dengan gelaran along@'yuyun'....

Atuk telah menghembuskan nafas terakhirnya di rumah keluargaku sendiri tanggal bulan 10 yang lepas...waktu itu,aku ingat lagi..sedang aku habis solat isya' di asramaku..
adikku menelefon aku dan dari suaranya yang kedengaran cukup sedih itu memberitahaku tentang peninggalan arwah...

Mamaku,memberitahuku tentang bagaimana dia terjatuh di bilik air dan terus tidak sedarkan diri..aku sungguh sedih...
teringat lagi aku tidur di sebelahnya..dan dia tidak dapat tidur dengan nyenyak kerana tidurku yang lasak..esok paginya baru dia bgtau aku dan kembali tidur semula,aku hanya ketawa geli hati,'kesian atuk'=).........
Aku ingat lg,atukku ini suka sangat menelefon dan menghantar mesej kepadaku..
jika aku tidak membalasnya dia akan menelefonku kembali dan kembali..dan dia berkata kepadaku.."long,kenapa tak angkat tepon,penat atuk call" ataupun "long,kenapa x jawab sms atuk,penat atuk taip"...begitulah ayatnya..walaupun begitu,aku senang dengan caranya..terlalu ambil berat terhadap cucu-cucunya....
Aku ingat lagi betapa lemahnya dia,betapa kurusnya dia sebelum aku pulang cuti semester pertama....tetapi,aku tidak menyangka selepas aku pulang ke kampusku dari cuti semester,atukku pergi menghadap Illahi.....walau apapun,aku sempat menatap arwah selepas pak cik Nordin,kawan papa menjemputku dikampusku Terengganu,terus pulang ke Jerantut dan sampai selepas azan Zohor esoknya...waktu itu,arwah baru sahaja hendak dikebumikan...

dan aku akan selalu berdoa agar rohnya sentiasa bersama dengan orang-orang yang beriman..amin...

Aku percaya akan qada' dan qadar bahawa jodoh pertemuan, ajal maut semua ketentuan dari-Nya...aku redha akan pemergiannya........
[Al-Fatihah]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan